ΤΑ ΝΕΑ ΤΗΣ ΑΜΠΛΙΑΝΗΣ

Παρασκευή, 28 Φεβρουαρίου 2014

παλέτες- ανακύκλωση

Eπιστροφή στη φύση: Τι μπορείς να φτιάξεις με παλέτες!!: Παλέτες υπάρχουν παντού!!!! Έχετε σκεφτεί ποτέ τι θα μπορούσατε να φτιάξετε από μια παλέτα?.





Μετατρέψετε μια παλέτα σε αρωματικό κήπο στο μπαλκόνι σας!!!




Όπου και να γυρίσεις το βλέμμα σου στην Ελλάδα θα δεις μπροστά σου μια παλέτα κάπου αραγμένη, ξεχασμένη, αφημένη.
Μια πολύ όμορφη και φτηνή ιδέα για όλους τους "μπαλκονάτους" φίλους μας λοιπόν είναι να μετατρέψετε την παλέτα σας σε κήπο.
Το τι θα φυτέψετε εξαρτάται από εσάς.Μια ωραία και χρηστική πρόταση θα ήτανε τα αρωματικά φυτά όπως μέντα, δυόσμος, βασιλικός,μαϊντανός κλπ.

Δείτε πιο κάτω πόσο εύκολη είναι η διαδικασία..............

Υλικά που θα χρειαστείτε
  • Μία καθαρή παλέτα σε καλή κατάσταση
  • Φυτόχωμα για γλάστρες (δύο μεγάλες σακούλες)
  • Τα φυτά που θέλετε να φυτέψετε, εδώ θα πρότεινα αρωματικά φυτά για να έχουμε πάντα φρέσκα από το μπαλκόνι μας κατευθείαν στην κουζίνα (γύρω στα 6 φυτά για κάθε άνοιγμα στην παλέτα όπως θα δείτε πιο κάτω).
  • Φιλμ εδαφοκάλυψης
  • Μαύρο φιλμ εδάφους (κοστίζει γύρω στα 0,25 ευρώ τα 250m). Διαθέσιμο σε ρολά πλάτους 1m και μήκους 250m. Χρησιμοποιείται συνήθως σε φύτευση λαχανικών και αντέχει για μία έως δύο καλλιεργητικές σεζόν.
  • Συρραπτικό Πιστόλι Βαρειάς Χρήσης
  • Γυαλόχαρτο και ένα ψαλίδι  
  •  
  •  Συντήρηση του "παλετιανού" μας κήπου

    Αφού βρούμε την κατάλληλη παλέτα και την μεταφέρουμε σπίτι ρίξτε μια ματιά μήπως υπάρχουν πλευρές που χρειάζονται κάρφωμα ή λίγο τρίψιμο με το γυαλόχαρτο για να έχουμε λεία επιφάνεια καθώς θα δουλεύουμε.Έφτασε η μεγάλη στιγμή της συρραφής .
    Αποφασίστε πια από τις δύο "Φάτσες" σας φαίνεται πιο ευπαρουσίαστη, γιατί θα καλύψετε την "άσχημη" πλευρά με το ύφασμα. Θα καλυφθεί το κάτω μέρος,η "πλάτη" και οι δύο πλευρές της παλέτας με το φιλμ εδαφοκάλυψης.

    Μετρήστε και κόψτε το φιλμ για να καλύψετε την πίσω "φάτσα" το κάτω μέρος και τις δύο άκρες αφήνοντας το πάνω μέρος ακάλυπτο γιατί και εκέι θα φυτέψουμε τα φυτά μας αργότερα.
  •  
  •  Χαρίστε λίγους πόντους παραπάνω για τυχόν λάθη.Τεντώστε αλλά μην το παρακάνετε με το φιλμ (για να μην σχιστεί) και συρράψτε παντού όπου χρειάζεται.Φροντίστε να μην αφήνετε κενά και σούρες για να μην υπάρχουν διαρροές όταν θα ποτίζετε και χάνεται το χώμα. 
  •  
  • Ας φυτέψουμε λοιπόν! Επιλέξτε τα φυτά που θα φυτευθούν στο πάνω μέρος της παλέτας. Βάλτε τα φυτά κολλητά μεταξύ τους για να έχουμε πυκνή βλάστηση.Αδειάστε την πρώτη σακούλα με το φυτόχωμα και στη συνέχεια σπρώξτε το ανάμεσα στα ανοίγματα και επαναλάβετε το ίδιο με την δεύτερη σακούλα. 
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  Σπρώξτε το χώμα στο κάτω άνοιγμα δημιουργώντας βαθουλώματα στο οποία θα φυτέψουμε τα φυτά. Φυτέψτε 6 φυτά κολλητά στο κάθε άνοιγμα (ανάλογα). Στη συνέχεια σπρώξτε το χώμα για να στερεώσετε τα φυτά. Επαναλάβετε το ίδιο για όλα τα ανοίγματα.Φροντίστε το χώμα να πάει παντού ομοιόμορφα.

http://www.back-to-nature.gr

Αιθέρια Έλαια



Eπιστροφή στη φύση: Πώς να αποστάξεις Αιθέρια Έλαια: Υπάρχουν διάφοροι τρόποι για να βγάλεις τα αιθέρια έλαια από ένα φυτό. Η απόσταξη είναι ο καλύτερος και ο αρχαιότερος.  Η διαδικασία .
Υπάρχουν διάφοροι τρόποι για να βγάλεις τα αιθέρια έλαια από ένα φυτό. Η απόσταξη είναι ο καλύτερος και ο αρχαιότερος. Η διαδικασία που χρησιμοποιείται για την απόσταξη αιθερίων ελαίων είναι η απόσταξη με ατμό. Η διαδικασία αυτή βασίζεται σε έναν πέρση γιατρό του 11ου αιώνα που ονομάζεται «Avicenna» ο οποίος εισήγαγε και τεκμηρίωσε πολλές ιατρικές πρακτικές που χρησιμοποιούνται και σήμερα συμπεριλαμβανομένης της αρωματοθεραπείας. Κατά τη διάρκεια των αιώνων η διαδικασία της απόσταξης και ο εξοπλισμός έχουν τελειοποιηθεί και εκσυγχρονιστεί. Παρ΄όλα αυτά η βασική ιδέα παραμένει η ίδια.Τα αιθέρια έλαια χρησιμοποιούνται στα αρώματα, τα χειροποίητα σαπούνια, τα άλατα λουτρών, τις λοσιόν και σε προϊόντα φροντίδας του σώματος. Τα πτητικά συστατικά τους χρησιμοποιούνται χωριστά ή συνδυάζονται για να δημιουργήσουν ένα καινούριο αρωματικό μπουκέτο. 


..

Η απόσταξη ατμού είναι μια μέθοδος απόσταξης για τις ενώσεις που είναι ευαίσθητες στην υψηλή θερμοκρασία. Αυτή η διαδικασία περιλαμβάνει τη χρησιμοποίηση του εξαγόμενου ατμού μέσω ενός θερμαινόμενου μείγματος της πρώτης ύλης. Σύμφωνα με το νόμο του Raoult, μερικές από τις ενώσεις θα ατμοποιηθούν (σύμφωνα με τη μερική πίεσή τους). Το μείγμα ατμού δροσίζεται και συμπυκνώνεται, παράγοντας συνήθως ένα στρώμα αιθέριου ελαίου και ένα στρώμα νερού . Η απόσταξη ατμού των διάφορων αρωματικών φυτών και των λουλουδιών μπορεί να οδηγήσει σε δύο προϊόντα ένα αιθέριο έλαιο καθώς επίσης και ένα υδατώδες βοτανικό απόσταγμα (ανθόνερο). Τα φρέσκα ή ξηρά βότανα τοποθετούνται στον ατσαλένιο αποστακτήρα

Απόκτηση ή κατασκευή αποστακτήρα αιθέριων ελαίων.
Στο εμπόριο υπάρχουν ειδικοί αποστακτήρες για αιθέρια έλαια, προσοχή όχι για τσίπουρο γιατί τότε χάνει το νόημα όλη η πράξη. Θες αποστακτήρα καθαρά για αιθέρια έλαια. Η διαφορά τους είναι ότι δεν βράζουν τα φυτά αλλά στέλνουν ζεστό ατμό σε αυτά. Αν έχετε μπόλικο χρόνο για δημιουργικότητα μπορείται να φτιάξετε εύκολα έναν δικό σας..Για να φτιάξετε έναν αυτοσχέδιο αποστακτήρα αιθέριων ελαίων θα χρειαστείτε μια χύτρα ταχύτητος, μια χαλκοσωλήνα και έναν κουβά με πάγο. Αυτό που έχετε να κάνετε με αυτόν είναι να βάλετε μέσα στην χύτρα νερό και το φυτό που επιθυμείται αυτό θα βράσει θα ατμοποιηθεί θα κρυώσει περνώντας από τον κουβά και θα σου βγάλει ένα ζεστό μείγμα νερού και λαδιού. Τα οποία θα διαχωριστούν μονά τους μέσα στο δοχείο αφού το αιθέριο έλαιο είναι ελαφρύτερο από το νερό. Με ένα κουταλάκι θα πάρετε το αιθέριο από την επιφάνεια..


Υπάρχουν τρεις παραλλαγές για τη διαδικασία απόσταξης :
  1. Υδροαπόσταξη

  2.  Απόσταξη με νερό και ατμό 

  3. Απόσταξη με ατμό.


Όλες αυτές λειτουργούν με τον ίδιο βασικό τρόπο. Η διαδικασία περιλαμβάνει τη χρησιμοποίηση του εξαγόμενου ατμού μέσω ενός θερμαινόμενου μείγματος της πρώτης ύλης. Διοχετεύεται θερμότητα στον άμβυκα και η θερμότητα του ατμού σπάει τις ίνες του φυτού. Η θερμότητα αυτή είναι αρκετή για να απελευθερώσει τα αιθέρια έλαια, τα οποία παρασύρονται από τους υδρατμούς έξω από τον άμβυκα. Το μείγμα ατμού και ελαίων ψύχεται και συμπυκνώνεται, παράγοντας συνήθως ένα στρώμα αιθέριου ελαίου και ένα στρώμα νερού. Δεδομένου ότι το αιθέριο έλαιο και το νερό έχουν διαφορετικές πυκνότητες, (το αιθέριο έλαιο είναι ελαφρύτερο από το νερό), το αιθέριο έλαιο ανεβαίνει στην κορυφή. Η απόσταξη των διάφορων αρωματικών φυτών και των λουλουδιών μπορεί να οδηγήσει σε δύο προϊόντα. Το ένα είναι το αιθέριο έλαιο και το άλλο το ανθόνερο, που είναι νερό στο οποίο είναι διαλυμένη μικρή ποσότητα αιθέριου ελαίου.


Η υδροαπόσταξη: είναι η απλούστερη από τις διαδικασίες και επιτυγχάνεται όταν το φυτό τοποθετηθεί μέσα στο νερό, το οποίο βράζει. Ενώ αυτή η μέθοδος είναι απαραίτητη για ορισμένα φυτά, ιδιαίτερα τα ξυλώδη, η απόσταξη ελαίων από φυτά όπως η λεβάντα, λειτουργεί καλύτερα με τις μεθόδους του ατμού που αναφέρονται παραπάνω.

Απόσταξη με νερό και ατμό: είναι μια διαδικασία όπου το φυτό τοποθετείται μέσα στον άμβυκα πάνω από το βραστό νερό μέσω ενός πλέγματος ή σχάρας όπως αναφλεραμε παραπάνω με αποτέλεσμα, ο ατμός να διαπερνά περισσότερο από το φυτικό υλικό, παρέχοντας μεγαλύτερη απόδοση ελαίου από ότι η μέθοδος της υδροαπόσταξης.

Απόσταξη με ατμό: σε αυτή τη μέθοδο ο ατμός παράγεται σε μια ατμόγεννήτρια και στη συνέχεια εισάγεται κάτω από το φυτικό υλικό. Το πλεονέκτημα αυτής της μεθόδου είναι ότι το φυτικό υλικό μπορεί να επεξεργαστεί ευκολότερα, χωρίς να χρειάζεται να έρθει σε επαφή με το νερό αποφεύγοντας έτσι την αλλοίωση των συστατικών του ελαίου.
Εξοπλισμός και διαδικασία απόσταξης αιθέριων ελαίων

  • Η πηγή θερμότητας, η οποία χρησιμοποιείται για να βράσει το νερό είναι βασική για την διαδικασία της απόσταξης. Μια αναμμένη φωτιά κάτω από τον αποστακτήρα είναι η παλαιότερη και παραδοσιακή μέθοδος για τη θέρμανση του. Σήμερα, μπορούμε επίσης να χρησιμοποιήσουμε το φυσικό αέριο, όπως προπάνιο ή βουτάνιο, και  ηλεκτρική ενέργεια. 
  • Μια δεξαμενή συγκράτησης νερού και ακριβώς πάνω από το νερό σε μια σχάρα το φυτικό υλικό προς απόσταξη. 
  • Ο συμπυκνωτής, που συγκεντρώνει τον ατμό και το δροσίζει, συνήθως με σωληνώσεις, μέσω ενός σωλήνα βυθισμένο σε κρύο νερό ή πάγο. 
  • Ο διαχωριστήρας, που χωρίζει το αιθέριο έλαιο από τους υδρατμούς. Ο διαχωριστήρας, ή Essencier, είναι ένα από τα σημαντικότερα κομμάτια της συσκευής του αποστακτήρα. Δίνει τη δυνατότητα απόσταξης για το διαχωρισμό των αιθέριων ελαίων από το απόσταγμα σε ένα παθητικό τρόπο.Με το διαχωριστήρα  διαχωρίζονται το αιθέριο έλαιο από το ανθόνερο λόγω διαφορετικής πυκνότητας.
  • Συγκομιδή των πρώτων υλών σας. Η ποσότητα των αιθέριων ελαίων που περιέχονται σε ένα φυτό ποικίλλει κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης του φυτού, γι 'αυτό είναι απαραίτητο η  συγκομιδή να γίνει την κατάλληλη στιγμή. Αυτό θα εξαρτηθεί από το είδος των φυτών, έτσι πρέπει να κάνετε κάποια έρευνα για να διαπιστώσετε πότε να κάνετε τη συγκομιδή. Η συγκομιδή σε λάθος μέρη και η συλλογή σε λάθος ώρα της ημέρας μπορεί να μειώσει την ποσότητα και την ποιότητα των αιθέριων ελαίων. Εάν αγοράζετε το υλικό σας, δεν έχετε τον έλεγχο της διαδικασίας συλλογής αλλά ρίξτε μια ματιά στα φυτά που φαίνονται υγιή και ακέραια, και ρωτήστε τον πωλητή λεπτομέρειες για τον τόπο και τον τρόπο της συγκομιδής και κρίνετε ανάλογα με τις απαιτήσεις του φυτού αν είναι κατάλληλο για απόσταξη. 
  • Αποξηράνετε το φυτικό υλικό. Η ξήρανση μειώνει την ποσότητα του ελαίου σε κάθε φυτό, αλλά μπορεί να αυξήσει σημαντικά την απόδοση σας ανά παρτίδα γιατί θα είστε σε θέση να βάλετε περισσότερο υλικό σε κάθε παρτίδα. Εμπορικά φυτά όπως η λεβάντα και η μέντα τα αφήνεται να στεγνώσουν στην φάση μετά τον τεμαχισμό για μια ημέρα. Η ιδανική μέθοδος ξήρανσης ποικίλλει από φυτό σε φυτό, αλλά σε γενικές γραμμές δεν πρέπει να υπερθερμανθούν τα φυτά - ξήρανση υπό σκιά ή ακόμη και σε ένα σκοτεινό δωμάτιο ελαχιστοποιεί το λάδι που χάνεται - δεν πρέπει να τα υπερξηράνετε, και δεν πρέπει να επιτρέψουμε στα φυτά να γίνουν υγρά και πάλι πριν από την απόσταξη. Απόσταξη το συντομότερο δυνατό μετά την ξήρανση. 

  • Προσθέστε νερό στη δεξαμενή του αποστακτήρα σας . Χρησιμοποιείστε καθαρό νερό, σε ιδανική μορφή φιλτραρισμένο ή αποσταγμένο. Εάν χρησιμοποιείτε ένα κατασκευασμένο αποστακτήρα, ακολουθήστε την κατεύθυνση του κατασκευαστή. Διαφορετικά, απλά βεβαιωθείτε ότι έχετε αρκετό νερό ώστε να φτάσει μέχρι να ολοκληρωθεί η απόσταξη. Ανάλογα με το φυτό και την ποσότητα, η απόσταξη μπορεί να διαρκέσει από μισή ώρα εώς έξι ή περισσότερες ώρες.
  • Προσθέστε το φυτικό υλικό στον αποστακτήρα. Δεν χρειάζεται να κόψετε ή να μειώσετε το φυτικό υλικό, γιατί με τον τρόπο αυτό θα χάσετε μερικά από τα έλαια. Το φυτικό υλικό  θα πρέπει να αγγίζει την πλευρά του αποστακτήρα όσο το δυνατόν λιγότερο. Το στρώμα του υλικού των φυτών μπορεί να είναι αρκετά παχύ, αρκεί να είναι κάτω από την έξοδο ατμού.
  • Κλείστε τον αποστακτήρα και βράστε το νερό που περιέχει. Τα περισσότερα φυτά  απελευθερώνουν τα αιθέρια έλαια τους, στους 100 βαθμούς Κελσίου ή 212 βαθμούς Φαρενάιτ, το κανονικό σημείο βρασμού του νερού. 
  • Επίβλεψη του αποστακτήρα. Μετά από λίγο το απόσταγμα θα αρχίσει να πέφτει μέσω του ψυκτήρα σας και στον διαχωριστή σας. Ανάλογα με τη διάρκεια της διαδικασίας απόσταξης, ίσως χρειαστεί επίσης να αλλάξετε το νερό στο συμπυκνωτή, έτσι ώστε η διαδικασία ψύξης να εξακολουθεί να εργάζεται. Ακολουθήστε τις οδηγίες για το συγκεκριμένο φυτό στο οποίο κάνετε απόσταξη. 
  • Φιλτράρετε τη συλλογή ελαίου (προαιρετικά). Μόλις η απόσταξη σας είναι πλήρης μπορείτε να φιλτράρετε το λάδι με ένα  στεγνό βαμβακερό ύφασμα. Βεβαιωθείτε ότι το ύφασμα είναι ξηρό και καθαρό (υπολείμματα των απορρυπαντικών, καθώς και ρύποι μπορούν να μολύνουν το έλαιο). 
  • Ρίχνουμε το λάδι σε ένα δοχείο για αποθήκευση το συντομότερο δυνατό. Τα περισσότερα αιθέρια έλαια διατηρούνται επί δύο τουλάχιστον χρόνια, αλλά ορισμένα έχουν εξαιρετική διάρκεια ζωής στα ράφια. Για να μεγιστοποιήσετε την ωφέλιμη ζωή του ελαίου σας, κρατήστε το σε ένα σκούρο γυάλινο μπουκάλι ή δοχείο από ανοξείδωτο χάλυβα. Χρησιμοποιήστε ένα καθαρό χωνί για να χυθεί το λάδι στο δοχείο, και βεβαιωθείτε ότι το δοχείο είναι άψογα καθαρό πριν από την έκχυση ελαίου σε αυτό. Φυλάσσεται σε δροσερό και σκοτεινό μέρος. 
  • Αποφασίστε τι θα κάνετε με το Ηydrosol. Η διαδικασία της απόσταξης παράγει το αιθέριο έλαιο και το Hydrosol, ο όρος για το νερό που έχει υποστεί απόσταξη και το οποίο συλλέγει το διαχωριστικό. Μερικά hydrosols είναι δυνατό να χρησιμοποιηθούν όπως το ροδόνερο ή νερό λεβάντα.

Παρασκευή, 21 Φεβρουαρίου 2014

Ζωγραφική με μολύβι

Τελικά ειναι πολύ ωραίο να ξεχνιέσαι ζωγραφίζοντας, η ικανοποίηση που νοιώθεις για το δημιούργημά σου ειναι μεγάλη!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Πέμπτη, 20 Φεβρουαρίου 2014

Δευτέρα, 17 Φεβρουαρίου 2014

Σύλλογος Αμπλιανιτών -Ο ΣΤΕΓΚΟΣ-


Το Σάββατο 15-02-2014 στο Μεσολόγγι, έγινε ο ετήσιος χορός του Συλλόγου Αμπλιανιτών <<Ο ΣΤΕΓΚΟΣ>>. 
Αμπλιανίτες και φίλοι της Αμπλιανης, γλέντησαν με την ψυχή τους, το κέφι κράτησε μέχρι της πρωϊνές ώρες , η Κική Σπυρέλη, γνωστή σε πολούς από εμάς από παλιότερα γλέντια, με την παρέα της ηταν ΥΠΕΡΟΧΗ, και την ευχαριστούμε. 



Πηγή: https://www.facebook.com/syllogos.amplianiton

Παρασκευή, 14 Φεβρουαρίου 2014

Αιολικά στη Σαράνταινα


Ξεσηκώθηκε ο κόσμος για τα αιολικά στην Ευρυτανία. Νέο «ΟΧΙ» του δήμου Καρπενησίου

Τη Δευτέρα 10 Φεβρουαρίου 2014, στο Δημοτικό Συμβούλιο Καρπενησίου η αίθουσα ήταν κατάμεστη από πολίτες, κυρίως δημοτών της περιοχής Δομνίστας όπου η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, έχει λάβει άδεια εγκατάστασης αιολικών πάρκων.
Οι πολίτες αντιδρούν στη συγκεκριμένη επένδυση. Η αντίσταση της τοπικής κοινωνίας δεν είναι καινούργια. Τα τελευταία 15 τουλάχιστον χρόνια που υφίσταται η συζήτηση, η τοπική κοινωνία ποτέ δεν αποδέχτηκε τα αιολικά. Ο δήμαρχος Καρπενησίου, κ. Κώστας Μπακογιάννης με αφορμή την αδειοδότηση από την κα Γερακούδη, έφερε το θέμα προς συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο.
Επανέλαβε και πάλι τη θέση της δημοτικής αρχής και την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου ότι ΔΕΝ αποδέχεται την επένδυση.
“Έχουμε αναθέσει σε δικηγόρο, τον κ. Βασίλη Γκαρίλα, να καταθέσει στο Συμβούλιο Της Επικρατείας (ΣτΕ) αίτηση αναστολής και ακύρωσης της απόφασης εγκατάστασης αιολικού πάρκου στη Δομνίστα που υπέγραψε πρόσφατα η Γενική Γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης κα Γερακούδη”, δήλωσε. Ο κ. Μπακογιάννης επανέλαβε την άποψη ότι ο δήμος Καρπενησίου λέει “ΟΧΙ” στην συγκεκριμένη εγκατάσταση των αιολικών πάρκων.
Την ίδια άποψη εξέφρασε και η αντιπολίτευση, ωστόσο κατήγγειλε τον πρόεδρο του ΔΣ διότι το θέμα ήρθε ξαφνικά προς συζήτηση, ουδείς δημοτικός σύμβουλος της αντιπολίτευσης γνώριζε ότι θα τεθεί θέμα, ενώ εντύπωση προκάλεσε η προσέλευση του κοινού.
Πηγή: http://www.evrytanika.gr

Τετάρτη, 12 Φεβρουαρίου 2014

Αναποφασιστικότητα

«Όσο ένας άνθρωπος σκέπτεται αν μπορεί να κάνει τούτο κι εκείνο, τόσο μένει αναποφάσιστος για τις ικανότητές του, και κατά συνέπεια του είναι πάρα πολύ δύσκολο τελικά να κάνει κάτι.» 



            Μπαρούχ Σπινόζα ή Μπενεντίκτους Σπινόζα (1632 – 1677) ολλανδοεβραίος φιλόσοφος .

Τρίτη, 11 Φεβρουαρίου 2014

«Η ζωή δεν είναι μόνο καθωσπρεπισμός»


«Η ζωή δεν είναι μόνο καθωσπρεπισμός. Είναι απ' όλα, είναι και χυδαιότητα. Φτάνει να είναι στη σωστή δόση. Αυτό είναι νομίζω το ζητούμενο της ζωής. Αν δεν το παραδεχτείς, είσαι καταδικασμένος», έλεγε ο Νίκος Μαμαγκάκης στην τελευταία του συνέντευξη στο ένθετο Βιβλιοθήκη της Ελευθεροτυπίας, τον Ιανουάριο του 2011
Πηγή: http://www.enet.gr
Φωτογραφία της Μαριλένας Σταφυλίδου. Πηγή: Βιβλιοθήκη της Ελευθεροτυπίας 22/1/2011






Ο μοναχικός θρήνος - το ζεϊμπέκικο Φεβ 092014

 
zemp
Το ζεϊμπέκικο δύσκολα χορεύεται. Δεν έχει βήματα· είναι ιερατικός χορός με εσωτερική ένταση και νόημα που ο χορευτής οφείλει να το γνωρίζει και να το σέβεται.
Είναι η σωματική έκφραση της ήττας. Η απελπισία της ζωής. Το ανεκπλήρωτο όνειρο. Είναι το «δεν τα βγάζω πέρα». Το κακό που βλέπεις να έρχεται. Το παράπονο των ψυχών που δεν προσαρμόστηκαν στην τάξη των άλλων.
Το ζεϊμπέκικο δεν χορεύεται ποτέ στην ψύχρα ει μη μόνον ως κούφια επίδειξη. Ο χορευτής πρέπει πρώτα «να γίνει», να φτιάξει κεφάλι με ποτά και όργανα, για να ανέβουν στην επιφάνεια αυτά που τον τρώνε. Η περιγραφή της προετοιμασίας είναι σαφής:
Παίξε, Χρήστο, το μπουζούκι,
ρίξε μια γλυκιά πενιά,
σαν γεμίσω το κεφάλι,
γύρνα το στη ζεϊμπεκιά.
(Τσέτσης) 
ZEIMPEKIKO
Ο αληθινός άντρας δεν ντρέπεται να φανερώσει τον πόνο ή την αδυναμία του· αγνοεί τις κοινωνικές συμβάσεις και τον ρηχό καθωσπρεπισμό. Συμπάσχει με τον στίχο ο οποίος εκφράζει σε κάποιον βαθμό την προσωπική του περίπτωση, γι' αυτό επιλέγει το τραγούδι που θα χορέψει και αυτοσχεδιάζει σε πολύ μικρό χώρο ταπεινά και με αξιοπρέπεια. Δεν σαλτάρει ασύστολα δεξιά κι αριστερά· βρίσκεται σε κατάνυξη. Η πιο κατάλληλη στιγμή για να φέρει μια μαύρη βόλτα είναι η στιγμή της μουσικής γέφυρας, εκεί που και ο τραγουδιστής ανασαίνει.
Ο σωστός χορεύει άπαξ· δεν μονοπωλεί την πίστα. Το ζεϊμπέκικο είναι σαν το «Πάτερ Ημών». Τα είπες όλα με τη μία.
Τα μεγάλα ζεϊμπέκικα είναι βαριά, θανατερά:
Ίσως αύριο χτυπήσει πικραμένα
του θανάτου η καμπάνα και για μένα.
(Τσιτσάνης)
 *****
Τι πάθος ατελείωτο που είναι το δικό μου,
όλοι να θέλουν τη ζωή κι εγώ το θάνατό μου.
(Βαμβακάρης) 
Το ζεϊμπέκικο δεν σε κάνει μάγκα*· πρέπει να είσαι για να το χορέψεις. Οι τσιχλίμαγκες με το τζελ που πατάνε ομαδικά σταφύλια στην πίστα εκφράζουν ακριβώς το χάος που διευθετεί η εσωτερική αυστηρότητα και το μέτρο του ζεϊμπέκικου.
Το ζεϊμπέκικο δεν χορεύεται σε οικογενειακές εξόδους ή γιορτές στο σπίτι· απάδει προς το πνεύμα. Πόσο μάλλον όταν υπάρχουν κουτσούβελα που κυκλοφορούν τριγύρω παντελώς αναίσθητα.
Είναι χορός μοναχικός. Όταν το μνήμα χάσκει στα πόδια σου, ο τόπος δεν σηκώνει άλλον. Είναι προσβολή να ενοχλήσει μια ξένη κι απρόσκλητη παρουσία. Γι' αυτό κάποιοι ανίδεοι αριστεροί διανοούμενοι ερμήνευσαν την επιβεβλημένη ερημία του χορού με τα δικά τους φοβικά σύνδρομα· αποκάλεσαν το ζεϊμπέκικο «εξουσιαστικό χορό», που περιέχει, δήθεν, μια «αόρατη απειλή». Είδαν, φαίνεται, κάποιον σκυλόμαγκα να χορεύει και τρόμαξαν. Όμως, και έναν κυριούλη αν ενοχλήσεις στο βαλσάκι του, κι αυτός θα αντιδράσει.
55_Rebetiko.TIF
Το ζεϊμπέκικο δεν είναι γυναικείος χορός. Απαγορεύεται αυστηρώς σε γυναίκα να εκδηλώσει καημούς ενώπιον τρίτων· είναι προσβολή γι' αυτόν που τη συνοδεύει. Αν δεν είναι σε θέση να ανακουφίσει τον πόνο της, αυτό τον μειώνει ως άντρα και δεν μπορεί να το δεχτεί. Και στο μάτι δεν κολλάει.
Μια γυναίκα δεν είναι μάγκας· είναι θηλυκό ή τίποτα. Κι ένας άντρας, πρώτα αρσενικό και μετά όλα τ' άλλα. Αυτό είναι το αρχέτυπο. Κι αν το εποικοδόμημα γέρνει καμιά φορά χαρωπά, η βάση μένει ακλόνητη. Εξαιρούνται οι γυναίκες μεγάλης ηλικίας που μπορεί να έχουν προσωπικά βάσανα: χηρεία ή πένθος για παιδιά. (Κι όμως είδα σπουδαίο ζεϊμπέκικο από δύο γυναίκες· τη Λιλή Ζωγράφου, που αυτοσχεδίαζε έχοντας αγκαλιάσει τον εαυτό της από τους ώμους με τα χέρια χιαστί σαν αρχαία τραγωδός· και μια νεαρή πουτάνα σε ένα καταγώγιο των Τρικάλων, πιο αυτεξούσια απ' όλους τους αρσενικούς εκεί μέσα.)
Η μεγάλη ταραχή είναι οι χωρικοί. Σε πλατείες χωριών, με την ευκαιρία του τοπικού πανηγυριού ή άλλης γιορτής, κάτι καραμπουζουκλήδες ετεροδημότες χορεύουνε ζεϊμπέκικο στο χώμα· προφανώς για να δείξουνε στους συγχωριανούς τους πόσο μάγκες γίνανε στην πόλη. Οι άνθρωποι της υπαίθρου δεν έχουν μπει στο νόημα κι ούτε μπορούν να εννοήσουν. Τα δικά τους ζόρια είναι κυκλικά· έρχονται, περνάνε και ξαναέρχονται σαν τις εποχές του χρόνου. Δεν είναι όλη η ζωή ρημάδι. Γι' αυτό χορεύουν εξώστρεφα, κάνουν φούρλες, σηκώνουν το γόνατο ή όλο το πόδι, κοιτάνε τους γύρω αν τους προσέχουν, χαμογελάνε χορεύοντας. Μιλάνε με τον Θεό των βροχών και του ήλιου, όχι τον σκοτεινό Θεό του χαμόσπιτου και των καταγωγίων.
Δεν γίνεται καν λόγος για το τσίρκο που χορεύει επιδεικτικά, σηκώνει τραπέζια με τα δόντια και ισορροπεί ποτήρια στο κεφάλι του. Ή τη φρικώδη καρικατούρα ζεϊμπέκικου που παρουσιάζουν οι χορευτές στις παλιές ελληνικές ταινίες και προσφάτως στα τηλεοπτικά σόου.
Το ζεϊμπέκικο είναι κλειστός χορός, με οδύνη και εσωτερικότητα. Δεν απευθύνεται στους άλλους. Ο χορευτής δεν επικοινωνεί με το περιβάλλον. Περιστρέφεται γύρω από τον εαυτό του, τον οποίο τοποθετεί στο κέντρο του κόσμου. Για πάρτη του καίγεται, για πάρτη του πονάει και δεν επιζητεί οίκτο από τους γύρω. Τα ψαλίδια, τα τινάγματα, οι ισορροπίες στο ένα πόδι είναι για τα πανηγύρια. Το πολύ να χτυπήσει το δάπεδο με το χέρι «ν' ανοίξει η γη να μπει». Και, όσο χορεύει, τόσο μαυρίζει. Πότε μ' ανοιχτά τα μπράτσα μεταρσιώνεται σε αϊτό που επιπίπτει κατά παντός υπεύθυνου για τα πάθη του και πότε σκύβει τσακισμένος σε ικεσία προς τη μοίρα και το θείο.
Τα παλαμάκια που χτυπάνε οι φίλοι ή οι γκόμενες καλύτερα να λείπουν. Ο πόνος του άλλου δεν αποθεώνεται. Το πιο σωστό είναι να περιμένουν τον χορευτή να τελειώσει και να τον κεράσουν. Να πιούνε στην υγειά του· δηλαδή να του γιάνει ο καημός που τον έκανε να χορέψει.
1150
Ειπώθηκε πως το ζεϊμπέκικο σβήνει. Ο αρχαϊκός χορός της Θράκης που τον μετέφεραν οι ζεϊμπέκηδες στη Μικρά Ασία και τον επανέφεραν στην Ελλάδα οι πρόσφυγες του 1922 έχει ολοκληρώσει τον ιστορικό του κύκλο· δεν έχει θέση σε μια νέα κοινωνία με άλλα αιτήματα και άλλες προτεραιότητες. Μπορεί και να γίνει έτσι. Αν χαθούν η αδικία, ο έρωτας και ο πόνος· αν βρεθεί ένας άλλος τρόπος που οι άντρες θα μπορούν να εκφράζουν τα αισθήματά τους με τόση ομορφιά και ευγένεια, μπορεί να χαθεί και το ζεϊμπέκικο.
Όμως βλέπεις μερικές φορές κάτι παλικάρια να γεμίζουν την πίστα με ήθος και λεβεντιά που σε κάνουν να ελπίζεις όχι απλώς για τον συγκεκριμένο χορό, αλλά για τον κόσμο ολόκληρο.
---------
* Ο μάγκας είναι άντρας σεμνός, καλοντυμένος και μοναχικός. Δεν είναι επιδεικτικό κουτσαβάκι και αλανιάρης. Όπως αναφέρεται και στο Μείζον Ελληνικό Λεξικό, «μάγκας: έξυπνος και με συμπεριφορά που ταιριάζει σε άντρα».
 Άρθρο του Διονύση Χαριτόπουλου στην εφημερίδα Τα Νέα, 14/9/2002.

Παρασκευή, 7 Φεβρουαρίου 2014

What it means to Be Greek- Τι σημαίνει να είσαι ΄Ελληνας




Ένα βίντεο που μέσα σε 12 λεπτά δείχνει σε ολόκληρο τον κόσμο τι πρεσβεύει η λέξη ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ και μας υπενθυμίζει ότι πρέπει να είμαστε υπερήφανοι που είμαστε Έλληνες.
The world owes a huge cultural debt to Greece.

Τετάρτη, 5 Φεβρουαρίου 2014

Decoupage

Περί της decoupage, η ιστορία της

Η ιστορία του Decoupage


Το decoupage έχει μια μακριά και συναρπαστική ιστορία. H τέχνη αυτή  αποτελείται από μεγάλο αριθμό τεχνικών και στυλ που εφαρμόζονταν σε διάφορες μακρινές χώρες. Επί αιώνες το  decoupage συνάρπαζε  πολλά φημισμένα πρόσωπα της Ιστορίας και της Τέχνης όπως η Μαρία Αντουανέτα , η Madame de Pompadour, ο Λόρδος Βύρωνας, ο Beau Brummel, ή πιο σύγχρονοι όπως  ο Matisse ή  o Picassso.

Τον 12ο αιώνα, οι  Κινέζοι χωριάτες έφτιαχναν πολύχρωμα χαρτοστολίδια , με τα οποία στόλιζαν τα παράθυρα, δημιουργούσαν χάρτινα λαμπιόνια, διακοσμητικά κουτιά και άλλα αντικείμενα. Ο κινέζικος ενθουσιασμός με το χαρτί καθώς και το πρωτάθλημα στην διαχείριση  ψαλιδιού έχουν όπως φαίνεται τις ρίζες τους στην Ανατολική Σιβηρία, όπου με χαρτοστολισμένες μορφές καθώς και με στολίδια διακοσμούσαν τους τάφους των ντόπιων. Το έθιμο αυτό επεκτείνεται σε χρόνο πριν από την γέννηση του Χριστού.

Ωστόσο η γέννηση του  decoupage αυτού που γνωρίζουμε και στην πρακτική σήμερα σχετίζεται με τον XVII αιώνα. Τότε  έγιναν δημοφιλή τα έπιπλα που προέρχονταν από την μακρινή ανατολή ,  με τελικό φινίρισμα από  βουλοκέρι. Η Ευρώπη ξετρελάθηκε με τα φινιρισμένα με βουλοκέρι αντικείμενα, ενώ οι παραγγελίες ξεπέρασαν τις δυνατότητες παραγωγής των κατασκευαστών στην απόμακρη ανατολή. Επωφελούμενοι της τεράστιας ζήτησης, οι βιοτέχνες της Βενετίας άρχισαν να παράγουν έπιπλα απομιμούμενα  το απόμακρο ανατολικό βουλοκέρι λεγόμενο lacca contrafatta – απομίμηση λάκας.
Οι βιοτέχνες άρχισαν να δέχονται μαθητές, που ασχολούνταν με τον χρωματισμό  αντιγράφων έργων και σχεδίων δημοφιλών καλλιτεχνών της εποχής. Τα χρωματισμένα σχέδια τα έκοβαν, κολλούσαν τις συνθέσεις πάνω στα  αντικείμενα που ήθελαν να διακοσμήσουν και τα κάλυπταν με πολλές στρώσεις από βερνίκι. Με αυτόν τον τρόπο κατασκεύαζαν έπιπλα καθώς και διάφορα μικροπράγματα  που έμοιαζαν με τα δημοφιλή αντικείμενα που εισάγονταν  από την Κίνα και την Ιαπωνία.

To Shabby Chic To Shabby Chic είναι ενα στυλ διακόσμησης που ξεκίνησε από τη Μεγάλη Βρετανία. Συνίσταται στο να βρίσκει κανείς γοητεία σε παλαιά, φθαρμένα, ξύλινα, μεταλλικά ή υφασμάτινα αντικείμενα καθημερινής χρήσης.   Η βασική προϋπόθεση του shabby chic είναι η απόδοση  καλαίσθητου εφέ σε φθαρμένα ή παλαιωμένα αντικείμενα ή έπιπλα.  Τα ξεθωριασμένα παστέλ χρώματα και η απαραίτητη απλότητα είναι εκείνα τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν το shabby chic στυλ .
Το shabby chic  απευθύνεται σε άτομα που θα χαρακτηρίζαμε πιο πολύ «στυλάτα» παρά μοντέρνα, που το  στυλ τους  δεν στηρίζεται στις καινοτομίες.


Το crackle Σήμερα υπάρχουν πολλές τεχνικές, χάρη στις οποίες τα αντικείμενα αποκτούν την εμφάνιση παλαιών και χρησιμοποιημένων. Μία από τις πιο δημοφιλείς είναι η τεχνική crackle. Τα αντικείμενα διακοσμημένα με την τεχνική decoupage είναι ιδανικά για επιπλέον διακόσμηση με τη μέθοδο crackle. Το crackle είναι η τεχνική που δίνει την εικόνα «σπασίματος» του βερνικιού ή του χρώματος της επιφάνειας ενός αντικειμένου. Αυτό το αποτέλεσμα δημιουργείται με την χρήση των κατάλληλων χημικών παρασκευασμάτων. Η χρήση τους δεν απαιτεί πείρα ούτε καλλιτεχνικές ικανότητες.

Ακολουθώντας τις οδηγίες μπορούμε σε μια ήσυχη γωνιά του σπιτιού μας να δημιουργήσουμε όμορφα αντικείμενα, να τους δώσουμε antique  έκφραση, να ανανεώσουμε με απίστευτα αποτελέσματα αντικείμενα του χώρου μας. Το τελείωμα του τύπου crackle μπορούμε να το εφαρμόσουμε σε διάφορες    επιφάνειες, εξίσου ακατέργαστες, όπως και διακοσμημένες από πριν.

Τα παρασκευάσματα crackle χωρίζονται σε μονών και διπλών στοιχείων. Διαφέρουν μεταξύ τους σε είδος από τις τελικές  ρωγμές που σχηματίζουν. Τα παρασκευάσματα crackle που αποτελούνται από ένα στοιχείο είναι εύκολα στη χρήση. Σπάνια τυχαίνει να έχει κάποιος πρόβλημα με την χρήση αυτών των παρασκευασμάτων. Η βασική προϋπόθεση εδώ είναι η σειρά τοποθέτησης του παρασκευάσματος, την οποία πρέπει να κρατάει κανείς: αστάρι( πιο συχνά σκούρο ), λάκα, επιφανειακή βαφή, αντίθετη από τη βαφή του υποστρώματος. Η βασική στρώση βαφής, που θα απλώσετε ως πρώτη, θα φαίνεται κάτω από τις ρωγμές της επιφανειακής βαφής που  θα δημιουργηθούν με την χρήση  των crackle υλικών. Απλώνοντας το παρασκεύασμα crackle οδηγούμε το πινέλο πάντα προς μία κατεύθυνση, από αυτό εξαρτάται και το εάν οι ρωγμές θα είναι κάθετες ή οριζόντιες.

Εάν επιθυμείτε το διακοσμημένο από εσάς αντικείμενο ή έπιπλο να έχει πιο απαλή εμφάνιση, να είναι απαλά ραγισμένο, για το άπλωμα  του crackle χρησιμοποιήστε σφουγγάρι αντί για πινέλο.

Καλή επιτυχία στις δημιουργίες σας.  
Αν επιθυμείται μπορούμε να σας βοηθήσουμε βήμα - βήμα στην κατανόηση και εκμάθηση όλων των λεπτομερειών αυτής της όμορφης τέχνης του decoupage και των τεχνικών της με τα ημερήσια σεμινάριά μας.
Μάγια
Πηγή: http://decomagia.gr


Δούλεψα αυτούς τους πίνακες  με   την τεχνική του decoupage σε μουσαμά. Χρησιμοποίησα  ριζόχαρτο,  πάστα διαμόρφωσης και χρώμα ακρυλικό και ιδού το αποτέλεσμα .Ζωή Γκανιάτσου.

Τρίτη, 4 Φεβρουαρίου 2014

Που χρειάζονται αλυσίδες στον νομό Ευρυτανίας - Η ανακοίνωση της αστυνομίας - Βελτιώνεται τις επόμενες ημέρες ο καιρός

Τρίτη, 04 Φεβρουάριος 2014

 Στα πιο ανατολικά τμήματα του ν. Ευρυτανίας, κυρίως σε περιοχές προσήνεμες στον ΒΑ άνεμο, εντοπίζονται σήμερα οι χιονοπτώσεις. Στον Άγιο Νικόλαο το χιόνι ξεπέρασε τα 20 εκατοστά.
 
 
Απαραίτητη είναι η χρήση αντιολισθητικών αλυσίδων στα οχήματα που κινούνται στη Ράχη Τυμφρηστού, προς το Κρίκελο και τη Δομνίστα, στη θέση «Αραποκέφαλα» στα σύνορα με την Αιτωλοακαρνανία, καθώς και στο κομμάτι που συνδέει Φουρνά και Καρδίτσα. Πιο αναλυτικά:
*Ε. O. Λαμίας - Καρπενησίου Σήραγγα Τυμφρηστού, από 68ο. έως 74ο χλμ.
*Ε. Ο. Λαμίας - Καρπενησίου Ράχες Τυμφρηστού, από 68ο έως 74ο χλμ.
*Επ. Ο. Καρπενησίου - Φουρνά - Καρδίτσας Βράχος, από 12ο έως 20ο χλμ.
*Επ. Ο. Καρπενησίου - Προυσού- Αγρινίου Αραποκέφαλα, από 35ο έως 45ο χλμ.  
*Επ. Ο. Φουρνά - Λαμίας Σερμιτζέλι, από 4ο έως 6ο χλμ.
*Επ. Ο. Φουρνά – Καρδίτσας, από 3ο χλμ έως όρια με Ν. Καρδίτσας.
*Επ. Ο. Καρπενησίου - Κρικέλλου- Δομνίστας, από 6ο έως 42ο χλμ.
Σταδιακή βελτίωση
Τα φαινόμενα αναμένεται να περιοριστούν κατά τη διάρκεια της ημέρας, οι χαμηλές θερμοκρασίες και οι βοριάδες, ωστόσο, θα διατηρηθούν. Μετά από αρκετές ημέρες έκανε την εμφάνιση του ο ήλιος στην πόλη του Καρπενησίου.
Προσοχή απαιτείται από τους οδηγούς αργά το βράδυ και νωρίς το πρωί λόγω παγετού. Άνοδος του υδραργύρου τις επόμενες ημέρες.

http://www.evrytanika.gr
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Δημοφιλείς αναρτήσεις